משאבות דיאפרגמהארבעת הגורמים המשפיעים על בחירת המשאבה הנכונה בשבילך:

בחירת משאבה נכונה הכרחית כדי למנוע פחת של המזון המועבר והעברה יעילה שלו תוך חיסכון מירבי בעלויות התפעול. לחברות מזון ומשקאות יש משימה קשה לקבל החלטות רכישה בעת התקנת ציוד חדש או שדרוג ציוד קיים ואלו 4 המרכיבים לבחירה נכונה של המשאבה המתאימה במיוחד בשבילך:

לעיבוד מזון ומשקאות לא חסרות אפשרויות לשאיבת חומרי הגלם. האפשרויות יכולות להיראות אינסופיות, החל מהמשאבות הבורגיות החדשות בתעשייה, משאבות רוטרי, משאבות הדיאפרגמה החשמליות והפניאומטיות , משאבות הבוכנה החזקות וכו' קיימות אפשרויות רבות לבחירה.

1. קצב הזרימה Flow rate

קצב הזרימה הוא הכפלת מהירות זרימת החומר בקוטר הצנרת כדי לקבוע כמה ליטר/דקה.

קביעת הספיקה הנכונה חשובה מאוד כדי לבחור את המשאבה הנכונה. משאבה עם ספיקה נמוכה תעבוד קשה מידי ותתחמם מידי מה שיביא לכשל במשאבה והשבתת היצור. משאבה גדולה מידי תהיה יקרה הרבה יותר .

ככל משאבות צריכות לעבוד ב 30-60 אחוז מהספיקה המירבית שלהן,

דבר זה מצמצם את בלאי המיותר עקב מהירויות גבוהות ומאפשר הגדלת קצב הזרימה בעתיד במידת הצורך. דבר זה נכון לגבי המשאבות רוטרי, הדיאפרגמה, הבורגית וכמעט כל משאבה אחרת.

2. מאפייני חומר

2.1 צְמִיגוּת

צמיגות הנוזל היא המאפיין הבולט ביותר של מפעילי המשאבה. ביצועי המשאבה מבחינת הספיקה עבור משאבות יקטין את צמיגות חומרים. רוב המשאבות מדורגות לספיקה מרבית עם מים ב-1 סנטיספויז (CP). רוב המרכיבים של המזון סמיכים יותר מהמים, דבר המצמצם את התפוקה המרבי בין -5% עד יותר מ-25% בהפחתת הביצועים. בדרך כלל, משאבות צנטריפוגליות משמשות למרכיבים בעלי צמיגות נמוכה יותר, ומשאבות כגון בוכנה, צינור, דיאפרגמה וכו' המשמשים לנוזלים בעלי צמיגות גבוהה יותר.

צמיגות החומר תשפיע על מידת יכולתה של המשאבה לשאוב את החומר לתוכה וכן על דחיפתה לקו. משאבות Lobe אינן יוצרות יניקה משמעותית בכניסה ומתקשות להעביר חומרים בעלי צמיגות גבוהה יותר. משאבות דיאפרגמה חשמליות או פנאומטיות ומשאבות peristaltic מסוגלות לינוק חומרים בעלי צמיגות גבוהה לתוך המשאבה עם כח היניקה שהם מייצרות. אם צמיגות החומר עולה על 100,000 cP, יחידות תידרש בוכנה כדי להפעיל לחץ כלפי מטה על החומר שידחף לתוך המשאבה בעת שאיבה ממיכלים.

 

2.2 שְׁחִיקָה

חומר גס עלול לשחוק בקלות את מרכיבי המשאבה, במיוחד כאשר משתמשים במשאבות בסגנון צנטריפוגלי, מה שגורם לעלויות תיקון ואחזקה גבוהות יותר. חומר בעל תכולת סוכר גבוהה ישחק במהירות רכיבים בהשוואה לחומרים אחרים. משאבות Lobe ישתמשו לפעמים בחומרים מיוחדים ובציפויים כדי להתמודד נכון עם שחיקה מוגברת זו, אך עדיין יכולות להיאבק עם אטמים סיבוביים דולפים ובלאי רוטור לאורך זמן. משאבות דיאפרגמה, שאינן משתמשות באטם סיבובי או בחלקים מסתובבים, מתמודדות בחומרים שוחקים הרבה יותר טוב מעמידות הנדרשת במשאבות  Lobe

 

 2.3 גזירה

בחומרים כמו עגבניות, מילוי פשטידות, גבינת ריקוטה, בשר ועופות, המשתמשים צריכים להיות מודעים לגזירה של החומר. משאבות דיאפרגמה, peristaltic עדינות לחומרים ואינן יעבירו את החומר הנשאב כמו צנטריפוגלית, lobe, twin screw  או משאבה אחרת בסגנון סיבובי. זה חשוב למשתמשים שהמוצרים שלהם מושפעים מגזירה וחום, מצב שיכול לשנות את המוצר הסופי שמועבר ע"י המשאבה.

3. גודל חלקיק

על המשתמשים להיות מודעים למוצקים או חלקיקים כלשהם בתוך החומר המועבר. מרכיבי מזון כגון סלסה, מילוי פירות ואחרים מכילים חתיכות מזון גדולות בתוך הנוזל. משאבות דיאפרגמה מותאמות במיוחד ומשאבות peristaltic נועדו להתמודד עם מוצקים בקוטר של 4 פלוס אינצ'ים. משאבות Rotary יכולות להתמודד עם כמה מוצקים, אך לא בגודל משמעותי ולעיתים קרובות פוגעות בחלקיקים ומפרקות את החומר בגלל סגנון המשאבה ומהירות הפעולה.

מומלץ לשקול יכולת ניקוי משאבה ונהלי ניקוי כדי לבחור את המשאבה הנכונה. האם המתקן דורש משאבה שניתן לנקות במקום ולא להסירה? זה עשוי לכוון את המשתמשים לכיוון האונה הסיבובית או משאבות סיבוביות אחרות המיועדות ליכולת CIP. משאבות דיאפרגמה ניתנות לניקוי במקום אך הן תלויות בחומר. מפעלים רבים משתמשים כעת בניקוי בקיטור במקום – כלומר כל רכיבי המשאבה חייבים לעמוד בטמפרטורות הקיטור הקיצוניות העוברות דרך המשאבות.

מדריך תאימות כימית

וידוא שהחומר ממנו בנויה המשאבה מתאים לתכונות החומר המועבר יאריכו את חיי המשאבות למשך זמן רב. רוב המשאבות למזון בנויות עם פלדה אל-חלד, אך כולן משתמשות בכמה אטמים אלסטיים הרגישים יותר למזון. בעסקי הבשר והעופות, אלסטומרים רבים אינם מחזיקים מעמד בשומן ובשמן הקיים במזון הזה.

המשאבות צריכות להיות מתאימות  גם לפתרונות הניקוי של המפעלים ולדרישות  הניקוי במקום (CIP)/נקוי מחוץ למקום (COP). תקלות רבות מתרחשות כאשר חומר אלסטי במשאבה או או אטם  במשאבה תואמי למרכיבי חומרי המזון אך אינם תואמים את חומרי הניקוי.

4. אישורים

האם יש צורך באישור מנהל המזון והתרופות בארה"ב? FDA? רוב הציוד הנמכר לתחום המזון דורש את אישור ה FDA, כל הציוד שלנו עומד בכל התקנים הנדרשים ע"י FDA with FDA Code of Federal Regulations (CFR) Title 21.

ישנם אישורים נוספים הניתנים בהתאם למשאבה הנדרשת לתחום מסוים. שמעבירים סולבנטים נדרש אישור מוגן פיצוץ ATEX, יצרני מזון אירופאים ידרשו את ה EC 1935.

לרפואה ותרופות ידרש אישור U.S. Pharmacopoeia (USP) Class VI.

ישנם מספר גורמים המניעים את בחירת הציוד עבור יישומי מזון ומשקאות. חשוב להבין את דרישות הטיפול בחומרלפני בחירת המשאבה. כאשר אתה מוכן לבחור משאבה, השתמש  במנגנון בחירת המשאבות התברואתיות ומנגנון בחירת  המשאבות החשמליות.